Definició de projecte telemàtic
Treball en grup en què s’estableix un procés social de construcció de coneixements fruit de la interacció entre els integrants del grup, on l’intercanvi d’informació es fa a través de les TIC.
L’objectiu d’aquests projectes és crear una situació d’aprenentatges que afavoreixi la cooperació i la recerca de solucions comuns i no situacions paral·leles o competitives.
Treballar en projectes col·laboratius telemàtics comporta una sèrie d’avantatges, però també certs inconvenients, que cal tenir en compte a l’hora d’aplicar-los a l’escola.
Els treballs cooperatius telemàtics són un estímul i un mitjà per aplicar els principis d’una educació participativa i democràtica que respon a les necessitats del moment. Així, l’ordinador permet la interacció entre iguals, la comunicació i informació de forma ràpida, el treball de valors com la cooperació, la solidaritat, la responsabilitat i l’autoestima. A més, entre els processos interactius que destaquem hi ha: la confrontació dels punts de vista, les controvèrsies conceptuals, l’explicitació d’informacions que s’han de compartir; demanar, oferir i rebre ajuda, guiar i rectificar l’actuació dels companys/es. Aquesta interacció és possible perquè l’ordinador ens ofereix un mitjà públic a través de la pantalla, accés a través del teclat i unes normes d’intervenció comunes per a tots els usuaris que permet un control immediat..
Pel que fa als processos cognitius, els projectes permeten a l’alumne trobar un sentit global, significatiu i interdisciplinar al seu aprenentatge. L’alumnes esdevé el protagonista del procés ensenyament-aprenentatge, ja que és ell qui decideix què aprèn i com ho aprèn. Per tant, és més conscient de les tècniques que utilitza per a aprendre i li permet revisar més fàcilment el seu procés d’aprenentatge. A més a més, la immediatesa en l’obtenció de la informació que permeten les TIC (diccionaris, il·lustracions, textos, vídeos, ...) i la fàcil manipulació de textos i imatges motiven l’alumne, ja que no ha de perdre temps en tasques rutinàries i feixugues.
L’aprenentatge a través de projectes fa que els alumnes tinguin la sensació d’elaborar un producte amb una finalitat determinada. A més a més, el seu treball adquireix una altra dimensió en la que no només el professor llegeix i corregeix el que han fet per a posar una nota quantitativa, sinó que d’altres companys, professors, pares,..., poden valorar les seves creacions.
L’aprenentatge cooperatiu afavoreix la integració de tot tipus d’alumnat. Cadascú aporta al grup les seves habilitats i coneixements; qui és més analític és més actiu en la planificació de la feina del grup; qui és més sintètic, facilita la coordinació; qui és més manipulatiu, participa en les produccions materials.
Aquest mètode de treball no només suposa avantatges pels alumnes, sinó també pels mestres, els quals amplien els seus horitzons i milloren la seva docència de forma àgil i enriquidora compartint i intercanviant experiències amb altres docents que no són del seu entorn immediat.
Segons diversos autors, els processos cognitius i comunicatius estan lligats, per tant els únics requisits per a dur a terme projectes que utilitzin les TIC són: permetre als alumnes comunicar-se i buscar i analitzar informació en ambits electronics.
De totes formes, per portar a terme un projecte telemàtic és necessària la col.laboració i implicació de tot el claustre de professors/es per garantir la coherència i verticalitat dels projectes de l’escola i per tant, s’haurien de veure reflectits en tots els documents: Projecte Curricular de Centre, Pla anual i programacions d’aula.. Això, suposa un alt grau de dedicació per part de tot el professorat implicat, ja sigui a l’hora d’elaborar material o bé actualitzar-lo.
A aquest fet també s’hi han d’afegir inconvenients tècnics que pateixen moltes escoles actualment, ja que no disposen de dotacions informàtiques suficients per a realitzar projectes d’aquesta mena. La connexió lenta, la manca d’ordinadors suficients per alumne, les avaries del maquinari, fan que els alumnes es desmotivin i es frustin en intentar utilitzar les TIC obtenint-ne resultats negatius.
Utilitzar les TIC per a fer projectes comporta el risc de què es plagiï informació, fet que el mestre cal que eviti. També cal preveure els diferents ritmes de treball, per tal que més avançats no s’avorreixin i els alumnes que els costa més no es perdin. Els alumnes necessiten temps per a sentir-se còmodes treballant amb aquestes noves eines i per tant els projectes necessiten espaiar-se en un període de temps ampli, sino es poden obtenir repostes negatives o de rebuig per part dels alumnes en sentir-se insegurs utilitzant les TIC. Finalment, cal esmentar també que en molts casos cal que hi hagi més de dos mestres a l’aula o treballar en grups reduïts per tal d’atendre tots els dubtes que vagin sorgint, en cas contrari, es crea una certa insatisfacció.
PAS 1:
Primer de tot trobem els objectius del projecte. El objectius són:
- Construir una galeria fotogràfica amb imatges aportades pels grups participants, que mostrin algun element artístic que es trobi en un espai públic, a l'aire lliure, de la seva localitat.
- Fomentar el coneixement (autoria, història, significat, etc.) de les obres d'art públiques.
- Conèixer i practicar l'ús d'eines de geoposicionament.
- Promoure el respecte dels espais i elements públics.
PAS 2 :
Trobem els Destinataris que va dirigit a alumnat de 10 a 18 anys.
PAS 3:
Seguidament la participació.
La participació es fa per grups. Es recomana que els grups siguin de 6 a 8 estudiants (poden ser més nombrosos, si les cirumstàncies ho requereixen, però no és aconsellable si es vol garantir que tothom participi activament en les activitats del projecte).
PAS 4:
El Calendari
Inscripció: del 12 al 31 de gener de 2009.
Participació: del 9 de febrer al 15 de maig de 2009.
PAS 5:
També trobem les activitats a realitzar.
La participació en el projecte comporta la realització d'unes activitats, entre les quals hi ha una breu presentació del grup (foto i text), la presentació de l'obra d'art públic escollida i la localització d'aquesta obra en un mapa col·lectiu. Opcionalment es poden fer altres activitats proposades, com ara trencaclosques, caceres del tresor, graffitis virtuals o jocs basats en la localització d'obres d'art en un mapa.
Hi ha una guia per al professorat amb orientacions i suggeriments per a la realització de les activitats.
PAS 6:
Llengua
Els textos de totes les activitats escrites es faran en anglès i, opcionalment, en la llengua pròpia del país o de la comunitat d'on prové el grup.
PAS 7:
Finalment tenim les observacions.
- Cal que totes les fotografies siguin originals, és a dir fetes pels participants en el projecte.
- Pel que fa a la tipologia d'obres d'art, ens centrarem en aquelles que estiguin situades en espais públics, a l'aire lliure. Pensem sobretot en escultures o grups escultòrics, murals, mobiliari urbà, fonts o detalls rellevants de façanes, però no en edificis sencers ni altres construccions com ara ponts, torres o muralles.
- Cada grup pot presentar un màxim de 2 obres d'art al projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada